خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/12/13 - 12:26
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : سیاسی
دهقانی فیروزآبادی با اشاره به آمادگی ایران برای میزبانی اجلاس سه‌جانبه مطرح کرد

نقش مهم جمهوری اسلامی در بازگرداندن آرامش به منطقه‌

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است زمان مناسبی است تا کشورها بر اساس قوانین بین‌المللی و اصل حاکمیت سرزمینی سوریه، با حفظ استقلال این کشور مسیر فعالیت تروریست‌ها در کشورهای منطقه را ببندند.

کمال دهقانی فیروزآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، با اشاره به دعوت روحانی از ترکیه برای برگزاری اجلاس سه جانبه ای با روسیه به میزبانی تهران جهت حل معضل تنش های اخیر این کشور با سوریه گفت: جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی در بازگرداندن آرامش به منطقه های درگیر تنش دارد چرا که کشور ما، روسیه و ترکیه به صورت مرتب در سال های گذشته برای امنیت سوریه و حفظ حاکمیت این کشور تلاش کرده اند.



نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: مذاکرات آستانه تا سوچی همواره با حضور این سه کشور برگزار شده و نتایج مثبتی را رقم زده است لذا امروز باید با اصل قرار دادن قوانین بین المللی و در نظر گرفتن استقلال دولت سوریه، ایفای نقش کرد.



وی  در ادامه با بیان اینکه باید اصل حاکمیت سرزمینی سوریه مد نظر همه طرف ها باشد، عنوان کرد: نمی توان در سرزمینی که متعلق به یک دولت مرکزی است، راه فعالیت تروریست ها را باز کرد و زمانی که این تروریست ها در کشورهای همسایه منشأ اقدامات تروریستی شدند، از دولت سوریه انتظار پاسخگویی داشت.



دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: زمانی دولت سوریه در برابر اقدامات درونی کشور خود مسئول است که بتواند کاملا بر سرزمین خود مسلط باشد و اصل حاکمیت سرزمینی آنها توسط کشورهای همسایه به رسمیت شناخته شود.



این عضو فراکسیون امید مجلس بخشی از تنش های موجود میان ترکیه و سوریه را ناشی از دخالت کشورهایی همچون آمریکا در منطقه دانست و افزود: آمریکا و ایادی آنها با بحران آفرینی اجازه نمی دهند دولت سوریه به طور کامل بتواند بر سرزمین خود حکمرانی کند و این نقض آشکار حاکمیت از سوی ایالات متحده آمریکا است.



وی اضافه کرد: در حال حاضر فرصت خوبی پیش آمده تا با مبدأ قرار دادن حقوق بین الملل و اصل حاکمیت سوریه، کشورها اقدامات خود را در تعامل با یکدیگر و با هدف برقراری صلح و امنیت انجام دهند.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه جمهوری اسلامی با ابتکار عمل خود می تواند مشکلات را برطرف کند، خاطرنشان ساخت: نقش آفرینی جمهوری اسلامی در موضوع تنش میان ترکیه و سوریه بسیار مهم است./



خبرنگار: فائزه ظهیری



پایان پیام

  • کد خبر : 295797
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار